torsdag 11 oktober 2007

Videomix...

… läste jag en artikel om i tidningen idag. Och blir bara så irriterad. Hur kan man hänga ut människor på detta sätt i dagens Sverige? I artikeln fanns ett foto på två sk strejkvakter som stod utanför butiken. Hur kan man med att stå så utanför någon persons företag och livsverk? Ni borde skämmas! Har ni inget vettigare att göra på dagarna?

I min värld kallar jag det mobbing. Men facket får tydligen lov att göra så här, men tänk om det vore tvärtom. Att vi arbetsgivare gick på någon anställd och mobbade ut den personen. Satte banderoller på oss och delade ut lappar om hur otrevlig denna person är på sin arbetsplats och även utanför sitt hem. Hur hade det sett ut? Undrar hur lång tid det skulle ta innan man knäckte den anställde. Troligtvis inte så länge, men vi arbetsgivare skall klara vad som helst? Nej, vi som driver företag har tyvärr inte tid med sådant, vi måste arbeta.

Är inte Sverige ett fritt land? Där man får göra vad man vill, inom lagens gränser såklart. Att skriva under ett kollektivavtal är inget som lagen säger att vi måste, kan vi då inte få välja själva om vi vill eller ej? Utan att någon bitter fackrepresentant med väst skall stå och gapa och skrika utanför min dörr? Varför blir vi tvingade med utpressningsmetoder och mobbningsattacker?

Nu vet jag inte så mycket om Videomix som företag men det finns säkert någon hårt arbetande entreprenör bakom företaget, en sådan som jag som kämpar och sliter och belånat allt vi äger och har för vår dröm. Som offrat all vår fritid för att få företaget att gå runt. Som i princip jobbat gratis i flera år, ibland till och med ha fått stoppa in privata pengar, allt för vår dröm. Tänker facket aldrig på dessa personer? Det är dessa personer som får Sverige att snurra.

Om nu Videomix personal inte var nöjda med den lönen de fått så är det väl deras eget val om de vill fortsätta arbeta där. Är man inte nöjd kan man väl sluta och ta anställning någon annanstans. Det är väl ingen som tvingat dem att jobba? Nej, det är dags att börja titta på oss företagare och se hur vi har det och hur vi lever! Visst har anställda rättigheter, och de skall vi klart värna om, men de har skyldigheter också!

Oss företagare är det ingen som tycker synd om direkt, vi skall bara pressas till att vara andra till lags.

Lite tankar som man får ibland, då man tycker allt är orättvist i Sverige, det är verkligen inte rättvishetens land direkt!

Idag har det ösregnat här där jag bor. Varit i min butik hela dagen och kämpat på med beställningar för vår/sommar, fixat papper och är min bokförare till lags med massa information då vi håller på med bokslutet. Börjar komma ikapp mig pappersmässigt och det känns skönt. Smet ut från kontoret och var i butiken och jobbade då min personal skulle ha lunch. Är så otroligt roligt att jobba ute bland kunderna. Finns ingen mer energi kick.

Red inte idag på min häst, orkade inte och sedan var det ett sådant väder så man vill hellre vara inne, och det ville nog hästen också. Åkte dit för att få min dagliga ”meditation”, borstade och pysslade om honom och bara stod och kliade honom på pannan tills han somnade, han älskar nämligen det.