söndag 23 september 2007

En trött Lena

Så var den här helgen slut. Söndagkväll och sitter i sängen och skriver.

Idag har jag jobbat under dagen. Lönerna skall betalas ut. Har inte så många anställda längre men just denna månaden hade vi en massa extraanställda som skulle sätta på etiketter på 330 000 produkter!

Har en otroligt spännande agentur och varumärke som jag skall berätta mer om någon annan dag. Nåväl lönerna skulle göras.

Har även haft en säljare som var tvungen att avsluta sitt jobb och som skulle få sitt avgångsbetyg mm. I samband med detta kom jag i kontakt med facket för första gången. Vilken makt de har över oss företagare. Man blir ju mörkrädd vilka metoder de använder. Att man kan sitta i ett möte och vara så totalt oförskämd som denne fackrepresentant var? Visst behövs facket för att anställda skall få ha sina rättigheter men jag undrar lite; vad har anställda för skyldigheter? De kan ju nästan precis få göra som de vill och jag som äger företaget och betalar ut deras löner har ingenting att säga till om! Skall vi inte få fart på Sverige? En sak är säker och det är att företagare som jag som kämpar, belånar hus och hem, offrar vår sk fritid till att få företaget att snurra, inte vågar anställa någon personal när vi företagare inte ens får bestämma över våra egna anställda! En anställd som missköter sig får jag inte ens säga upp!!! Utan jag måste vackert ha henne kvar och betala henne full lön med företagets (dvs mina) egna pengar och riskera företagets (som är en stor del av mitt liv) hela existens, som man gör när man är en liten företagare.

Detta måste bli en ändring! Var rädd om oss entreprenörer och döda inte vår entusiasm!

Avslutade kvällen hemma hos mina svärföräldrar och åt alldeles för mycket. Så där mycket så man mår illa, att magen är så uppsvullen så det känns som om man skall lyfta och flyga iväg någonstans. Även om man är proppmätt så måste man ju äta upp wienerbröden som de köpt enbart för vår skull. Å det går ju alltid att få plats med lite till om man kämpar...

Nä, nu måste jag ta och få lite skönhetssömn. Imorgon är det måndag och minstingen skall till skolan och mycket att göra på jobbet.